Templates by BIGtheme NET

کدنویسی عملکرد اسلحه و گلوله در یونیتی

به نام خدا

چند روزی بود که دنبال یه موضوع خوب می گشتم تا بتونم یکمی در مورد کدنویسی توی یونیتی آموزش آماده کنم و فکر کنم بلاخره یه موضوع خوب و جالب توجه پیدا کردم.

کدنویسی اسلحه و گلوله در یونیتی

از اونجایی که اکثر ما وقتی بحث از بازی سازی میشه به تیر و تفنگ فکر می کنیم و همچنین این بحث میتونه برخی از مطالب اساسی در کد نویسی بازی ها مثل ایجاد اشیاء در زمان اجرا ( Instantiate ) ، تشخیص برخورد ( Collision Detection ) ، اجرای انیمیشن از طریق کد و… رو در خودش داشته باشه، گفتم که آموزش کدنویسی رو با این موضوع شروع کنیم.
در این سری آموزشی که در نظر دارم در ۴ قسمت تمومش کنم با همدیگه عمکردهای اصلی یک اسلحه رو پیاده سازی می کنیم. سطح آموزش ها مقدماتی خواهد بود و برای کسانی که آشنایی اولیه با محیط یونیتی دارند ولی هنوز دست بکار کدنویسی نشده اند مفیده.

کدنویسی اسلحه و گلوله در یونیتی

مباحثی که در این سری آموزشی باهاشون آشنایی پیدا می کنیم :

  • استفاده از منبع اطلاعات کدنویسی در یونیتی ( Unity Scripting Reference )
  • ایجاد اشیاء جدید در زمان اجرا
  • استفاده از توابع کنترل کننده ورودی ( Input Class )
  • دسترسی به اجزاء اشیاء ( Component )
  • استفاده از فیزیک و اجسام سخت ( Physics and Rigidbody )
  • تشخیص برخورد با استفاده ( Collision Detection )
  • استفاده از مختصات برخورد مثل سطح نرمال اشیاء
  • متحرک سازی در یونیتی و دسترسی به انیمیشن ها از طریق کد

هدف از این سری آموزشی معرفی نحوه ارتباط کد و اشیاء در یونیتی است و در پایان این سری آموزشی حداقل اطلاعات لازم برای کدنویسی و چگونگی گسترش اون رو بدست خواهید آورد.

 

در قسمت اول محیط کاری ساده ای ایجاد می کنیم و اشیاء ساده ای رو بعنوان اسلحه و گلوله آماده می کنیم. به سراغ کدنویسی میریم و کدی رو می نویسیم تا با زدن کلیک ماوس اسلحه شلیک کنه و گلوله ایجاد شده در جهت صحیح به حرکت در بیاد.
Unity Basic Shooter

در قسمت دوم خواهیم دید که چطور جلوه آتشی که از اسلحه هنگام شلیک خارج میشه ( Muzzle Flash ) رو ایجاد کنیم و برای کاری کنیم که در هر بار شلیک متفاوت با دفعه قبلی باشه.
Unity Basic Shooter Muzzle

در قسمت سوم برخورد گلوله رو با محیط با استفاده از توابع فیزیک ( Physics ) تشخیص میدیم و یاد خواهیم گرفت که چطور شیء جدیدی رو با زاویه ای مناسب در محل برخورد ایجاد کنیم. همین طور در ادامه با اضافه کردن صدای شلیک به اسلحه مون آشنا می شویم و اینکه چطور از طریق کد اون رو اجرا کنیم.

آموزش با لینک مستقیم

 

در قسمت چهارم برای اسلحه ای که داشتیم! یک انیمیشن ساده ایجاد می کنیم و میبینیم که اصلا سیستم انیمیشن خود یونیتی چطور کار میکنه. در پایان هم یاد میگیریم که چطور از طریق کد میشه به انیمیشن ها دسترسی پیدا کرد.

آموزش با لینک مستقیم

در قسمت پنجم یه دشمن ساده ( خیلی ساده!) به بازی اضافه می کنیم و کد مورد نظر رو براش می نویسیم تا تشخیص بدیم کدوم شیء در صحنه دشمن هست و با برخورد گلوله بهش خون بپاشه مثلا. همینطور یه نگاهی به توابع GUI میندازیم و اینکه چطور جون ( Health ) دشمنمون روی صفحه ظاهر بشه و با هر بار تیر خوردن جونش کم بشه.

آموزش با لینک مستقیم

 

نظرات و پیشنهاداتتون رو حتما در قسمت دیدگاهها بیان کنید تا ما رو در ساختن آموزش های بهتر و کاربردی تر یاری کرده باشین.

شبکه آموزش گرافیک رایانه ای، 1391 - 1394

سایت در حال به روز رسانی می باشد